Szóval éppen valamelyik beszélgetés/filmnézés során ötlött fel a dolog: mi az a villamosprobléma?
Magát a fogalmat ismertem, de az adott filmben azt mondta az egyik szereplő, hogy egyáltalán nem szabad részt venni ebben a gondolatkísérletben. Miért? Mi a lényege ennek? Úgy gondoltam, hogy megkérdezem erről a ChatGPT-4-es modelljét. Bízom benne, hogy a Kedves Olvasó is tanul egy-két dolgot, mint e sorok írója.
ÉnMilyen filozófiai probléma a vonatos (helyesebben villamosos, de akkor ez nem jutott eszembe – Admin)?
ChatGPTA „vonatos” probléma (angolul „trolley problem”) egy ismert gondolkodási kísérlet az etikában, amely azt vizsgálja, hogyan hozunk döntéseket extrém, élet-halál helyzetekben. A probléma legismertebb változata így hangzik:
Egy kontrollált vonat azon az úton száguld, amin öt ember áll. Te egy mellette lévő átjárónál állsz, ahol egy kapcsoló található. Ha meghúzod a kapcsolót, a vonat egy másik útra terelődik, ahol csak egy ember áll. A kérdés: Meghúznád-e a kapcsolót, hogy az öt embert megmentsd, de eközben egy embert biztosan megölj?
A vonatos probléma lényegi kérdése, hogy helyes-e egy aktív beavatkozással egy ember életét áldozni azért, hogy öt másik életét megmentse. Két fontos etikai nézőpont ütközik itt:
- Utilitarizmus: E szerint a helyes cselekvés az, amely a legnagyobb jót eredményezi a legtöbb ember számára. Ebben az esetben az utilitarizmus szerinti válasz az lenne, hogy húzzuk meg a kapcsolót, mivel az öt ember élete „több értéket” képviselne, mint az egy emberé.
- Deontológia: E szerint vannak bizonyos morális szabályok vagy kötelességek, amelyeket nem szabad megszegni, függetlenül a kimenetelétől. Ebből a perspektívából nézve a kapcsoló meghúzása egy aktív cselekvés, amely az egy ember halálát okozza, ami lehet, hogy morálisan elfogadhatatlan, függetlenül a pozitív kimeneteltől.
A vonatos probléma és annak változatai gyakran kerülnek elő olyan modern kérdések kapcsán is, mint például az önvezető autók programozása: milyen döntést hozzon az autó, ha kényszerül arra, hogy válasszon az utas és a járókelők között egy vészhelyzetben?
A vonatos probléma nincs egyértelmű válasszal, és éppen ezért vált annyira népszerűvé a filozófiai és etikai vitákban.
Én
Miért jó válasz az, hogy senkit sem lehet feláldozni? Ha nem cselekszem, mindenki meghal, nem? Van ennek a problémának megoldása?
ChatGPTA „vonatos probléma” éppen azért érdekes filozófiai kísérlet, mert nincs egyértelmű, mindenki által elfogadott válasza. A válasz nagyban függ az etikai elveinktől és az általunk prioritizált morális értékektől.
Amikor valaki azt mondja, hogy „senkit sem lehet feláldozni”, akkor gyakran a deontológiai etikai rendszerből érkeznek, amely szerint bizonyos cselekedeteket – mint például valaki halálának közvetlen okozása – nem lehet morálisan igazolni, függetlenül a kimenetelüktől. Ebben a nézőpontban a kapcsoló meghúzása aktív cselekvés lenne, amely megöli az egy embert, és ez alapjában véve rossz lenne, még akkor is, ha ezáltal öt másik ember életét mentenénk meg.
Ha nem cselekszel, a vonat megöli az öt embert a fővonalon. Viszont a deontológiai álláspont azt is mondhatja, hogy a nem-cselekvés, vagy a tétlenség nem ugyanaz, mint az aktív beavatkozás, és így nem lennél felelős az öt ember haláláért, mert nem avatkoztál bele az események menetébe.
A probléma „megoldása” nagyban függ attól, mit értünk „megoldás” alatt. Ha egy olyan választ keresünk, amely mindenki számára elfogadható, akkor a válasz az, hogy nincs ilyen. Viszont, ha a „megoldást” mint a saját etikai elveinkkel összhangban álló választ értjük, akkor igenis van megoldás, de az személyenként változhat.
A vonatos probléma egyik célja az, hogy segítsen minket jobban megérteni saját etikai nézőpontunkat és annak korlátait, valamint hogy kihívja azokat a feltételezéseket, amelyeket a morális döntések során hozunk.
Én
Tehát a deontológiai megközelítés szerint hiába hal meg 5 ember a tétlenségem miatt, én nem vagyok felelős, mert aktívan nem avatkoztam be? De nem morális kötelességem a jó cselekvése, mint Arisztotelész mondta?
ChatGPTA deontológiai megközelítés szerint vannak bizonyos alapvető kötelességek vagy szabályok, amelyeket nem szabad megszegni. A „vonatos problémában” a kapcsoló meghúzásának aktusát sok deontológus úgy tekintené, mint egy közvetlen kárt okozó cselekvést, ami elfogadhatatlan, függetlenül a kimeneteltől.
Ugyanakkor az is igaz, hogy sok deontológus érezheti úgy, hogy a nem-cselekvés (vagy a tétlenség) nem von maga után közvetlen felelősséget. Ez azonban nem azt jelenti, hogy minden deontológus értené ezt a nézőpontot vagy elfogadná azt. Vannak olyan deontológusok, akik úgy vélik, hogy kötelességünk cselekedni, ha ezzel megakadályozhatjuk a nagyobb kárt.
Arisztotelész eudaimonikus etikájában a hangsúly az emberi jóra (eudaimonia) és az erényekre helyeződik. Arisztotelész szerint az embereknek törekedniük kell a középútra és arra, hogy erényes életet éljenek. Ebben az esetben az erényre törekvés azt jelentheti, hogy megpróbáljuk a legjobb döntést meghozni az adott körülmények között. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a kapcsoló meghúzása a legjobb döntés, de Arisztotelész etikájában az erények gyakorlásának és az emberi jóra törekvésnek központi szerepe van.
Összességében a „vonatos probléma” különböző etikai rendszerekben különböző válaszokat és értelmezéseket kaphat. Arisztotelész, a deontológia és más etikai elméletek mind különböző módon közelítenek a kérdéshez. A lényeg, hogy a filozófiai gondolkodási kísérletek, mint ez, segítenek minket abban, hogy jobban megértsük saját etikai nézőpontunkat és azokat a komplex kérdéseket, amelyek a döntéseink mögött állnak.
Én
És az Utilitarizmus szerint? Mit szól ahhoz, ha cselekvéseim miatt meghal egy ember? Nincs olyan álláspont, ami szerint figyelembe kellene vennem a megmentett emberek „értékét”? Mi van, ha 5 gyilkost mentek meg és feláldozok egy sebészorvost, aki gyerekeket mentene meg?
ChatGPT
Az utilitarizmus alapvető elve az, hogy a helyes cselekvés az, amely a legnagyobb jót eredményezi a legtöbb ember számára. Az utilitarizmus szempontjából az egyes cselekvések vagy helyzetek értékelése alapvetően az eredmények vagy kimenetelek alapján történik.
- Az eredmények figyelembe vétele: Ha a „vonatos problémára” gondolunk utilitarista szempontból, akkor a kapcsoló meghúzása azzal az indokkal, hogy öt embert megmentünk egy ember árán, helyes döntésnek tűnik, mivel összességében kevesebb szenvedés és több jólét keletkezik.
- Az emberek „értéke”: Az utilitarizmus klasszikus formájában az egyének közötti különbségtétel nélkül nézi az eredményeket. Viszont a kérdésed rámutat egy olyan problematikus helyzetre, amit néha „a minőség és a mennyiség” problémájának is neveznek. Ebben a különleges esetben, ahol öt gyilkost mentenénk meg egy sebészorvos áldozatával, sokan kérdezhetik, hogy valóban jobb-e ez az eredmény a társadalom számára. Az utilitarizmus néhány változata engedélyezné a kimenetelek minőségének mérlegelését is, így ebben az esetben a döntés nem lenne egyértelmű.
- A cselekvés közvetlensége: Míg a deontológia különbséget tesz az aktív cselekvés és a tétlenség között, az utilitarizmus inkább a kimenetelekkel foglalkozik. Tehát az utilitarizmus nem tenné szemrehányást a kapcsoló meghúzásáért, ha ezzel összességében jobb kimenetel születik.
Összefoglalva, az utilitarizmus a kimenetelek maximalizálására összpontosít, és a legtöbb esetben nem tesz különbséget az egyének „értéke” között. Azonban a komplex helyzetek, mint amilyet felvetettél, megmutatják az utilitarista nézőpont korlátait és azt, hogy az etikai kérdések nem mindig fekete-fehérek.
Én
Mit mondana a katolikus filozófia a problémára? Mit kellene tennem aszerint?
ChatGPT
A katolikus tanítás és filozófia az etikában gyakran Thomas Aquinashoz (Aquinói Szent Tamás – Admin) és az általa lefektetett természetjogi elmélethez köthető, amely magában foglalja a keresztény etikai hagyományokat, valamint Arisztotelész és más klasszikus filozófusok gondolatait. A katolikus morálteológia néhány alapelvén alapulva a „vonatos probléma” a következőképpen értelmezhető:
- A cselekvés közvetlensége: A katolikus etika hangsúlyozza a közvetlen cselekvés fontosságát. Egy közvetlen rossz cselekvés (mint például valaki megölése) nem igazolható, még akkor sem, ha ebből jó eredmény származik (az öt másik ember életének megmentése). Ebben a tekintetben a katolikus tanítás hasonlít a deontológiai nézőpontokhoz.
- A cél és az eszköz: A katolikus morálteológia szerint nem szabad embereket eszközként használni. Az egy ember áldozata az öt másik ember életének megmentése érdekében azt jelentené, hogy az egy embert eszközként használjuk, ami morálisan elfogadhatatlan.
- A kettős hatás elve: Ez az elve a katolikus etikában azt mondja, hogy egy cselekvés akkor lehet morálisan elfogadható, ha annak két hatása van (egy jó és egy rossz), és ha a következő feltételek teljesülnek:
- A közvetlen cselekvés maga önmagában jó vagy semleges.
- A rossz hatás nem közvetlen célja a cselekvésnek, csak melléktermék.
- A jó hatás közvetlenül ered a cselekvésből, és nem a rossz hatáson keresztül.
- A jó hatásnak súlyosabb okai vannak, mint a rossz hatásnak.
Ebben az esetben a „vonatos probléma” a kettős hatás elvével nehezen értelmezhető, mivel a kapcsoló meghúzásának közvetlen célja az lenne, hogy elterelje a vonatot, ami közvetlenül vezetne az egy ember halálához.
Összességében a katolikus morálteológia alapján valószínűleg nem lenne morálisan elfogadható a kapcsoló meghúzása a „vonatos problémában”, mert ez egy közvetlen rossz cselekvés lenne, még ha ezzel öt ember életét mentenénk is meg.
What do you think?
Show comments / Leave a comment