Tegnap este – gyanútlanul, mint a levegőben felejtett szívlapát – eltalált A Bálna. Régóta szerettem volna megnézni, de hol az egészségügyi gyíkok, hol a szerverem, hol a most induló webrádióm vette el az időmet. Tegnap végül letöltöttem és aztán olyan 22:30 elkezdtem nézni. Éjfél utánig tartott, mert egy szuszra néztem meg, belepörgetés nélkül. 15 éve nem történt ilyesmi velem.
Erről a katartikus, átformáló és tényleg részegítő élményről szeretnék írni most.
Hogy a kötelezőkön hamar túllendüljünk, íme néhány adat a filmről. 2022 egyik legmegrázóbb és legváratlanabb filmes élménye A Bálna (The Whale), amely Brendan Fraser visszatérésével és Darren Aronofsky rendező érzékeny irányításával készült el. A film nemcsak Fraser számára jelentett óriási sikert, hanem az emberi sebezhetőségről, elidegenedésről és megbocsátásról szóló mély filozófiai kérdéseket is felvet. A főszereplő, Charlie története egy magányos férfiról szól, aki önmaga által választott száműzetésben él és mindent megtesz, hogy helyrehozza múltbéli hibáit, mielőtt késő lenne.
A Bálna egyszerre intim kamaradráma, szűk, mint egy egyszemélyes űrkabin, de mégis nagyívű érzelmi utazás, amely érinti az elhízás, a családi kapcsolatok és az emberi megbánás kérdéseit. Miért érdemes erről a filmről beszélni? Mert Fraser lehengerlő alakítása és Aronofsky bátor rendezése egyaránt olyan erővel ragadja meg a nézőt, amely ritka a mai filmművészetben. Ezek pedig nem barokkos túlzások: legutoljára a Schindler listján sírtam ennyit férfi létemre 2005-ben, közvetlenül azután, hogy hazaérkeztem Auschwitzből.
Az egyetlen negatív dolog, hogy Charlie szinkronhangja valami rettenetes. Ez nem a Charlie-t szinkronizáló Mészáros Mátén múlott, hanem a szinkronrendezői választáson. A Múmiákon bizonyított Viczián Ottó meleg, középkorú, bársonyos orgánuma telitalálat lett volna ide, a bölcselkedő tanárember számára, de Mészáros Máté jóval fiatalabbnak tűnő hangja cserébe lefolyik a képernyőről, mint egy mackósajt az elsőbbségadás kötelező tábláról július közepén Szicíliában.
2. Cselekmény összefoglalása (Spoilermentes)
A Bálna középpontjában Charlie (Brendan Fraser) áll, egy 270 kilogrammos, visszahúzódó angoltanár, aki online órákat tart diákjainak, azonban saját külsejét soha nem mutatja meg nekik. Az elszigeteltségében élő Charlie egyetlen szoros kapcsolata Liz (Hong Chau), ápolónője, aki igyekszik gondoskodni róla, de hogy pontosan mi az ő motivációja erre, a spoiler lenne és nem osztanám meg. A film cselekménye akkor kezd igazán kibontakozni, amikor Charlie életbe belekeveredik a 8 éve nem látott, tőle elhidegült tinédzser lánya, Ellie (Sadie Sink).
A történetben mellékszálként megjelenik a helyi egyház egyik hittérítője, Thomas is, aki mindképpen segíteni szeretne Charlie-nak.
Ahogy a történet halad előre, egyre inkább kiderül, hogy Charlie-nak nem a súlya a legnagyobb gondja: a mássága, a családjának széthullása és az új párjának öngyilkossága jobban elválasztja a társadalomtól, mint a kinézete. Mindeközben testének és egészségének állapota folyamatosan romlik, és tudja, hogy az ideje egyre fogy. A film az emberi érzelmek legmélyebb rétegeibe merül, bemutatva, hogy Charlie nemcsak fizikailag van elzárva a világtól, hanem érzelmileg is börtönben él.
3. Karakterek és színészi alakítások
Brendan Fraser lenyűgöző alakítása Charlie-ként az egyik legmeghatározóbb tényezője a filmnek. A karakter fizikai és érzelmi fájdalma annyira erős, hogy szinte minden jelenetében tapintható. Fraser hosszú kihagyás után tért vissza a nagyvászonra, és egy teljesen új oldalát mutatja meg, amely egyszerre tele van empátiával, megbánással és reménnyel. Az a finomság, amellyel Fraser Charlie belső világát megjeleníti, méltán tette őt Oscar-díjassá is: a film végül 2023-ban 3 szobrot is nyert ( Legjobb férfi főszereplő és legjobb női mellékszereplő, legjobb smink). Ezzel most abszolút egyetértek.
Charlie sok tekintetben hasonlít rám: örök optimista, látszólag magányos, elhízott. A férfi egyszerre küzd a magánnyal és a függetlenségének megőrzésével. Úgy érzem, hogy a történetben – groteszk kinézete és hibái ellenére – mégis abszolút erkölcsi győztesként kerül ki. Feszült értékrend szerint él: egészségügyi adatai alapján ő maga is tudja már a film elején: pár napja van csak hátra. Ezt az ápoló havernője is megerősíti a hittérítő srácnak, Thomasnak.
A hátralevő idő egyszerre felmagasztosul: nem emlékszem, hogy a lánya keresi-e fel magától vagy éppen ő kéri, hogy látogassa meg, de Ellie végül is 8 év után meglátogatja az apját. Charlie szomorúságára a lánya az intelligenciája ellenére bukásra áll irodalomból és a szüleivel való viszonyában is elérkezett a hidegháború.
Sadie Sink alakítása Ellie-ként szintén kiemelkedő, bár részemről távolról sem annyira erős, mint Fraser alakítása. Ellie karaktere dühös, elidegenedett és egyfajta közömbösséget mutat az apja iránt, akit évekig nem látott. Mégis, a kettejük közötti interakciók feszültséggel teli érzelmi szálat hoznak létre, amely a film egyik legerősebb vonulata. Sink alakítása tökéletesen megjeleníti a lázadó tinédzser karakterének haragját és fájdalmát. Külön plusz pont jár azért, hogy már feltűnésének első perceiben lelkileg úgy belemar az apjába, hogy az még hosszú percekig nekünk, nézőknek lesz kellemetlen. A lány látszólagos bajkeverő: még a cimborájának, Thomasnak is keresztbe tesz. Az anyja már feladta, hogy meggyőzze vagy szabályozza: az alkoholizmus elől menekülő anya egyszerűen „szörnyek” látja. Egyetlen ember, aki feltétlenül bízik benne, az Charlie.
Hong Chau, mint Liz, Charlie ápolója, meglepő mélységeket hoz a történetbe. Liz egyszerre támogató és könyörtelen, ami remek ellentétet képez Charlie törékenységével szemben. Chau erőteljes jelenléte és finom játéka révén Liz nemcsak mellékszereplő, hanem a film egyik fontos érzelmi pillére lesz. Liz csodálatos személyiség: egyszerre hóhéra és megmentője Charlienak, ha szükség van rá, foggal-körömmel védi. A férfi mellett áll a legvégsőkig: ha kell, helyette haragszik, de mégis táplálja és belenyugszik az életmódjába. Remek és összetett jellem, akinek előtörténete és motivációi teljesen ismertek és hihetőek a történet folyamán.
Thomas látszólag felesleges szereplő: valójában egyszerre neofita és renegát, vagyis újonnan megtért, erős hitű és hitehagyott. Mély jellem, de Elliehez hasonlóan nem éri el Charlie és Liz mélységeit. Thomas a folyamatos hitkeresés és segíteni vágyás apostola lesz, de a film végén rájön arra, hogy akarata ellenére senkit sem lehet megmenteni. Azért bár sorsa egyrészt jóra fordul, mégis keserű leckét kap az élettől.
4. Témák és üzenetek
A Bálna számos mély társadalmi és filozófiai kérdést vet fel. Az egyik legkiemelkedőbb téma Charlie elhízása és ennek pszichológiai, valamint társadalmi vonatkozásai. A film nemcsak a fizikai állapotára fókuszál, hanem a mögöttes érzelmi és mentális okokat is feltárja, amelyek ehhez a helyzethez vezettek. Charlie életét nem csupán az étel uralja, hanem a bűntudat és az önpusztítás, amelyek összetett, tragikus karakterré formálják őt. A főszereplő egyszerre utálja magát és próbál emberfeletti elszántsággal szeretni másokat, amely pedig a legtöbb pszichológiai iskola szerint helytelen és eleve bukásra ítélt cselekedet. Charlie nem tudja elfogadni magát és a múltbeli hibáit: a családja elhagyása és a szerelme öngyilkossága egyszerre tépik szét. Lelkileg megroppant, nyomorék ember, aki mégis optimizmust tettet mind a diákjai, mind a felesége előtt. Egyetlen egyszer roppan meg a személyisége: amikor Thomas erőnek-erejével győzködi a hite miatt. Ekkor keserűsége mint a hűlő láva: kibuggyan belőle, Thomas elképedésre. Lelki béklyóit testi korlátozásokra is kiterjeszti: a túlevés egyszerre okoz neki gyönyört és maró bűntudatot.
A film másik fontos témája a megbocsátás. Charlie szinte minden lépése a múltban elkövetett hibák jóvátételéhez vezet. A kapcsolat újjáépítése Ellie-vel nemcsak egy apa és lánya közötti viszony rendezéséről szól, hanem a megbocsátás nehézségéről és az önfeláldozásról is. Ellie és Charlie viszonya mély érzelmi feszültséggel van tele, amely végigkíséri a filmet, és megmutatja, hogy a megbocsátás és a megbánás mennyire összefonódhat. Charlie számra kérdőjeles, hogy mennyi ideje van még hátra: Liz bár sejti, ő maga sem tudja biztosra. Égető fontosságú Charlienak, hogy „jó kézben tudja a dolgokat”: megtakarításait a lánya számára adja át, családi viszonyait pedig igyekszik legalább nyugvópontra vinni.
Vallási és spirituális kérdések is megjelennek a filmben, különösen Charlie haldoklásával összefüggésben. A karakter keresi az önmaga megváltását, de kérdéses, hogy találhat-e valamilyen feloldozást élete végén. Ennek a vonalnak Thomas a legjobb képviselője: a fiú erőn felül próbálja logikával, majd érzelmekkel meggyőzni Charliet, aki azonban magán kívül Istenre is haragszik, így képtelen lesz a hit által megbékülni. Bármennyire is igyekszik azonban kigúnyolni a hitet, Thomas mindig újra próbálkozik, hogy meggyőzze.
Végül – teljesen más irányból – de megérkezik ugyanoda.
5. Rendezés és vizuális megvalósítás
Darren Aronofsky rendező munkája ebben a filmben is mesteri. Aronofsky híres arról, hogy mélyen emberi és sokszor nyomasztó történeteket mutat be, legyen szó a Fekete hattyú vagy a Rekviem egy álomért című filmről. A Bálna azonban másképp közelíti meg ezeket a témákat: egy szinte teljes egészében egyetlen helyszínen játszódó kamaradrámát kapunk, amelynek feszültsége éppen ebből a zárt térből és Charlie korlátozottságából fakad.
A film vizuálisan minimalista, ami tökéletesen illeszkedik a történet szűk világához. A visszafogott fényképezés és a kevés helyszín azt a bezártságot és elidegenedettséget tükrözi, amely Charlie életének középpontjában áll. A rendezői döntések egyértelműen arra szolgálnak, hogy a karakterek érzelmeire fókuszáljanak, és a nézők közelről éljék át Charlie fájdalmát és küzdelmeit.
6. Záró gondolatok: Charlie felemelkedése – SPOILERES
A Bálna nem egy könnyed filmélmény, de annál inkább érzelmileg és intellektuálisan is kihívást jelent. Brendan Fraser megrendítő alakítása és Darren Aronofsky finom rendezése egy olyan filmet hozott létre, amely a néző szívéig hatol. Ez a film azoknak szól, akik értékelik az emberi természet legmélyebb rétegeinek feltárását, és nem félnek szembenézni az élet legnagyobb kérdéseivel: szeretettel, bűntudattal és megbocsátással. Charlie már-már a megszállottságig terjedő szeretete lánya irányába és minden hibája alóli felmentés szintén érdekes pszichológiai elemzés tárgya lehetne.
„Néha nincs olyan érzésed, hogy az emberek képtelenek nem törődni? Az emberek nagyszerűek.”
A Bálna című film végén az érzelmek egyre inkább elérik a tetőpontot, ahogy Charlie, akinek egészségi állapota súlyosan leromlott, elérkezik élete utolsó óráihoz. Ennél a pontnál Charlie már leszámolt a saját maga és diákjai élethazugságaival: az őszinteség és giccs, szemérmesség nélküli őszinteség veszi át a főszerepet az utolsó percekben. A zárójelenetben, ami az egyik legemlékezetesebb és legszívszorítóbb pillanata a filmnek, Charlie felkel a kanapéról, hogy lánya, Ellie felé botorkáljon, erre a történet korai pontján képtelen volt. Ez a jelenet szimbolikus és metaforikus értelemben is kulcsfontosságú, hiszen ez az első alkalom, hogy Charlie fizikailag próbál közeledni lányához, miután évekig eltávolodtak egymástól. Minden egyes lépés, amit Charlie megtesz Ellie felé, fizikai és érzelmi küzdelem is, amely nemcsak a testi nehézségeket, hanem az apaként érzett megbánást és szeretetet is tükrözi. Remek és patikamérlegen kiporciózott pillanat ez, amelyen ömlik a könny, mint a monszun.
A jelenet azzal zárul, hogy Ellie olvassa Charlie egyik korai esszéjét Moby Dickről – az esszé, amely a történet során többször visszatér, és amely az egyetlen dolog volt, ami Charlie-t vigasztalta elidegenedett állapotában. Amint Ellie olvassa a sorokat, Charlie egyre közelebb kerül hozzá, majd hirtelen a jelenet vége megemelkedik: Charlie lábai elemelkednek a földtől, és a képernyő fokozatosan elhomályosodik, mintha egy pillanatra a megváltás vagy a túlvilág érintését látnánk. A néző számára nem világos, hogy Charlie ténylegesen meghalt-e, de a jelenet azt sugallja, hogy egyfajta spirituális vagy érzelmi felszabadulás történt, miközben újra kapcsolatot létesített lányával. Ő lesz egyszerre a Bálna: ő, aki nem tudja, hogy fájdalmat okoz másnak, miközben az a halálát kívánja. Ő lesz az ellenszer és az ok a lánya haragjának, a belső feszültségének céltáblája. Mindaz a rettenetes, klausztrofób feszültség egyszerre, egy képben kitárul és feloldódik a nézőben és a szereplőkkel együtt.
A film vége így kétféle olvasatot enged meg: az egyik szerint Charlie megnyugodva távozik az életből, miután megbocsátást talált a lánya révén, míg a másik olvasat szerint ez csupán a film spirituális rétegének vizuális megjelenítése, ami a karakter belső felszabadulását szimbolizálja és egy új kezdetet jelent.
Az utolsó jelenet mély hatással van a nézőkre, mert arra késztet minket, hogy átértékeljük saját kapcsolatainkat és hibáinkat. Charlie fizikai botladozása a lánya felé egyértelműen az érzelmi kapcsolatok helyreállításának nehézségeit tükrözi, és arra emlékeztet minket, hogy az idő sokszor túl rövid ahhoz, hogy minden hibát helyrehozzunk. A film végső kérdése az, hogy vajon van-e megváltás a legmélyebb fájdalmakból, és vajon képesek vagyunk-e kiengesztelni azokat, akiket leginkább megbántottunk.
Ez a befejezés egyszerre tragikus és megnyugtató. Charlie talán nem talál teljes megbékélést az életében, de az utolsó erőfeszítése és a lánya iránti szeretete azt mutatja, hogy még a legmélyebb sötétségben is van esély a reményre és a megváltásra. A film végső képei egyaránt hagyják nyitva a nézők számára a fizikai és érzelmi interpretáció lehetőségét.
Ha szereted az érzelmi mélységeket, és nyitott vagy arra, hogy egy karakter fájdalmán keresztül vizsgáld meg a saját érzéseidet, akkor A Bálna mindenképpen megér egy megtekintést.
What do you think?
Show comments / Leave a comment